صبر و ظفر هر دو دوستان قديمند /// بر اثر صبـــــــر نوبت ظفر آيد (سعدی شیرازی)

فرآیند های مختلف چاپ دیجیتال روی کاغذ

0نظرات توسط

نحوه انتقال تصویر در فرآیند های مختلف چاپ دیجیتال بر روی کاغذ یا هر نوع سطح چاپ شونده دیگر در این سیستم پروسه ای خاص دارد که شناخت و انجام و ارزیابی آن یک ضرورت مهم است . مقاله ترجمه شده زیر به قلم مهندس مهدی ناظمی پناه در پی آن است که روند این پروسه را با نگاه علمی به تصویر بکشد . آنچه میخوانید بخش اول این مطلب است و حاصل تلاش ایشان برای انتقال این معناست . امید که به غنای ادبیات این موضوع کمک کند .

کاغذ های الیافی براق (fiber gloss) و کاغذ های الیافی نیمه براق (fiber semi-gloss) جوهر افشان برای سال ها مشاهده و لمس کیفیتی شبیه به کاغذ های الیافی (fiber) ظاهر شده در تاریکخانه های عکاسی ، در چاپگر های جوهرافشان امکان پذیر نبود. اما اخیرا انواعی از کاغذ های چاپ جوهرافشان تحت عنوان کاغذ های الیافی براق و کاغذ های الیافی نیمه براق به بازار آمده اند که کیفیت سطح چاپ شده خوبی دارند و در حقیقت پل ارتباطی بین کاغذ های مات و براق هستند . زیرا دارای یک سطح براق یا نیمه براق در سمت چاپی و یک سطح دارای بافت حاصل از الیاف پنبه یا آلفا سلولز در سطح پشتی هستند و هیچ گونه پوشش رزینی (RC) ندارند . بسیاری از این کاغذ ها قادر هستند بسیاری از جزئیات تصاویر و تمام تن های بالا (shadows) و تن های پایین (brights or highlights) رنگ ها را به خوبی منتقل و باز تولید کنند و خصوصا برای چاپ عکس های سیاه و سفید بسیار مناسب و جذاب هستند . تصور غالب بر این است که مرکب های پیگمنتی به دلیل مقاومت به آب ، دانسیته مناسب در تن های ها بالای تصاویر (shadowes) ، گاموت رنگی مناسب و طول عمر بیشتر ، بهترین انتخاب برای کاغذ های الیافی هستند.

دیگر کاغذ های موجود در این دسته بندی یک بافت زمینه الیافی دارند اما در عین حال بسیار شبیه کاغذ های براق RC جوهرافشان که قبلا ذکر شد هستند . البته در عین حال همان بافت پایه یا زمینه الیافی آنها را از نظر وزنی بسیار قابل توجه تر نسبت به کاغذ های RC نشان می دهد .

 

کاغذ های پوشش دار براق (Cast Coated Papers)

کاغذ های پوشش دار براق ، پوششی سخت دارند که در اثر تماس و فشار یک سطح مدور کاملا صیقلی ، پرداخت براقی پیدا میکند . لایه پوشش سطحی یک لایه پذیرنده مرکب است که بر روی لایه یا بافت اصلی کاغذ قرار گرفته و چاپ انجام شده روی آن به سرعت در اثر جذب مرکب و بافت اصلی یا پایه خشک می شود . این نوع کاغذ ها در معرض نور سفید تغییر رنگ می دهند و احساس مشابه کاغذ های سبک وزن یا (light weight) به ما می دهد . اعمال مقدار زیاد مرکب روی سطح این کاغذ ها حالت چروکیدگی و حبابی شدن سطح می شود و آن حالت براقیت خاص این کاغذ ها را ضایع می کند . بنابراین کاغذی که مقدار زیادی مرکب روی سطح آن اعمال شده پس از خشک شدن از فرم اصلی خود خارج می شود . روی پوشش سطح این کاغذ ها میتوان به راحتی با یک ناخن خراشیدگی ایجاد کرد . تا همین اواخر این کاغذ ها تنها با مرکب های حل شونده (dye) قابل چاپ بودند ، اما اکنون کاغذ هایی هم ساخته شده اند که میتوان با مرکب های پیگمنتی هم روی آن ها چاپ کرد.

 

کاغذ های بافت پنبه (Cotton rag papers)

کاغذ های بافت پنبه که اغلب کاغذ های ظریف هنری نامیده می شوند (Fine Art Paper) علاوه بر استحکام و بافت محکم و قوی تر نسبت به سایر کاغذ های جوهرافشان ، ماندگاری بیشتری هم دارند . معمولا ۱۰۰ درصد الیاف پنبه ساخته شده اند و یا یک لایه پذیرنده مرکب جوهرافشان پوشیده شده اند . این کاغذ ها غالبا بدون اسید هستند و PH خنثی دارند . این کاغذ ها با دو نوع پرداخت سطحی پوسته صاف (Smooth wellum) و بافت مخملی (textured velvet) تولید می شوند . بسیاری از کاغذ های هنری با همان متدی ساخته می شوند که سالیان درازی است سایر کاغذ ها با آن ساخته می شوند . به عنوان مثال کاغذ های قالبی (mouldmade) در یک ماشین دوار با حرکت آهسته که قالب سیلندری نامیده می شود و با استفاده از الیاف پنبه ، آب و ژلاتین طبیعی آهاردهی ، ساخته می شوند . در این روش که الیاف به صورت تصادفی تر در هم تنیده می شوند ، کاغذ تولید شده نسبت کاغذ های ساخته شده با ماشین کاغذ ساز محکم تر و انعطاف پذیر تر می شوند . این کاغذ ها برای قرن های متمادی مورد استفاده برای نقاشی آبرنگ ، آکریلیک ها ، گواش ، چاپ و حتی امروزه چاپ دیجیتال بوده اند . در بعضی موارد اقسام این کاغذ ها برای منحصرا چاپ جوهرافششان تولید شده اند .

کاغذ های غیر پوشش دار آبرنگی نظیر، Arches Somerset velvet و Lanaqarelle هم از دسته کاغذ های ظریف هنری (Fine Art) هستند که برای چاپ عکس ها استفاده می شوند . کاغذ های پوشش دار مزایای زیادی از جمله قدرت باز تولید بهتر جزئیات تصاویر، به دست آمدن دانسیته بالاتر تصاویر در تن های بالا (Shadow) و گاموت رنگی بالاتر نسبت به کاغذ های غیر پوشش دار دارند . این از آنجا ناشی می شود که پوشش سطحی آن ها به نحوی فرمول بندی و اعمال شده که بتواند قطرات پرتابی را در همان شکل اولیه و بدون این که جذب بافت داخلی کاغذ شوند در سطح نگه دارد و این یعنی کمترین تغییر در جزئیات و کمترین چاقی ترام و نتیجتا کیفیت بالاتر تصاویر . اما با این حال بعضی مواقع به دلیل قیمت پایین تر ، مقاومت بیشتر در مقابل سایش و خراشیدگی ، و انتظارات کیفیتی پایین تری که ممکن است داشته باشیم ، انتخاب کاغذ های غیر پوشش دار هم چندان غیر منطقی به نظر نمی رسد . البته بهتر است برای رسیدن به یک کیفیت قابل قبول مواردی را هم در استفاده از این کاغذ ها مد نظر قرار بدهیم :

۱-اولین نکته طبیعتا انتخاب کاغذ مناسب است . توصیه می شود کاغذ هایی که دارای غبار و یا پرز زیادی هستند انتخاب نکنید . این حالت را با کشیدن دست روی سطح کاغذ یا هنگامی که آن ها را می برید می توانید برسی کنید .

۲-کاغذ های مختلف را از نظر میزان مقاومت در مقابل رنگ پریدگی برسی کنید . برای این منظور می توانید نمونه کاغذ های مختلف را با یک تصویر یکسان و مرکب یکسان و از هر کدام دوعدد چاپ نمائید . یکی از هر نمونه را در جایی تاریک و دور از نور و دیگری را در معرض نور شدید ، حرارت و رطوبت قرار دهید . سپس نمونه ها را از نظر میزان رنگ پریدگی با هم مقایسه کنید . برای مقایسه بهتر نمونه ها می توانید برای هر کدام یک نوار کنترل رنگ (Colorbar) قرار دهید که بتوانید مقایسه بهتر و دقیق تری انجام دهید .

۳-راه دیگر پروفایل سازی صحیح برای این نوع کاغذ هاست . تنطیمات دستی پروفایل و اصلاح منحنی های چاقی ترام (Curves) در فتوشاپ و مشاهده وضعیت آن ها با استفاده از کالربارهای تعبیه شده و اسپکتروفتومتر می تواند کمک کننده باشد . باید بدانید که تعداد زیادی پروفایل آماده استاندارد برای کاغذ های غیر پوشش دار وجود ندارد .

۴-هر دو سطح کاغذ ها را با استفاده از یک مکنده (مثل جارو برقی) و یک برس با موهای ظریف کاملا تمییز کنید .

۵- کاغذهای غیر پوشش دار دارای Dmax پایین تری نسبت به کاغذ های پوشش دار هستند . این یعنی این که تنپلات های مشکی و تیره ضعیف تری را به نمایش می گذارند برای حل این مشکل می توان پس از یک بار چاپ تصویر سراغ فتوشاپ رفت . با استفاده از فتوشاپ می توانیم به غیر از قسمت های تیره تر تصویر(shadow) بقیه نواحی را حذف و کار را مجددا از پرینتر عبور دهیم . به عبارتی قسمت های تیره تصویر را دوبار چاپ کنیم . البته باید رجیستر شدن صحیح در طی انجام دوباره چاپ را باید مدنظر داشت .

۶-کاغذ ها را قبل از چاپ به وسیله برس مویی نرم تمیز کنید تا از بروز عیب پوسته شدن (flaking) که در حقیقت همان نقاط ریز سفید رنگ در کار چاپ شده است ، جلوگیری شود .

۷-کاغذ ها را به صورت رول استفاده نکنید بلکه آن ها را قبل از چاپ برش داده و جداگانه وارد دستگاه کنید با این کار میتوانید ، کاغذ ها را قبل از چاپ با برس تمیز کنید و اینکار از گرفتگی و کثیف شدن هدهای پرینتر جلوگیری می کند . ضمنا شکل لول شدن هم کمتر خواهد شد چون میتوانید کاغذ ها را از قبل صاف و آماده کار کنید.

۸-کاغذ های انتهایی رول را استفاده نکنید زیرا مشکل لول شدن شدید آن ها به سختی حل می شود .

۹-اجازه دهید کاغذ های چاپ شده قبل از بسته بندی یا قاب کردن خشک شوند . از خصوصیات کاغذ های الیاف پنبه ای این است که معمولا خشک شدن اولیه کافی ، خیلی سریع در آن ها صورت می گیرد که بتوان در پوشه های مشمایی آن ها را قرار داد یا به صورت رل جمع کرد . بسته به خشکی هوای محل ذخیره سازی آن ها ، کاغذ های چاپ شده معمولا پس از ۲۴ ساعت کاملا خشک می شود . بدین منظور می توان از قفسه های مخصوص ذخیره سازی بدور از نور (Darkroom print drying rack) استفاده کرد .

 

کاغذ های مناسب برای چاپ سیاه و سفید (تک رنگ)

صد ها کاغذ با کیفیت های متفاوت برای چاپ دیجیتال در بازار مصرف وجود دارد . با انتخاب کاغذ های مختلف با شید های متفاوت (مثلا سفید گرم در مقابل سفید روشن) شما میتوانید تصاویر با دقت و لطافت بالا و درعین حال همراه با افکت های پر رنگ و جاندار باز چاپ کنید . این روش می تواند در هنگام چاپ با یک رنگ مرکب (چاپ تک رنگ) بسیار مناسب باشد . با مجموعه رنگ های مرکب از خاکستری تا مشکی کامل می توان دامنه رنگی کاملی را یا با تغییر کاغذ یا تغییر کاغذ ، یا تغییر تنطیمات تصویر در برنامه هایی مثل فتوشاپ یا با ایجاد تنطیمات در درایور ها و RIP باز تولید کرد .

در گذشته ، کاغذ های مات و کاغذ های پایه آب رنگی برای چاپ های تک رنگ مشکی (سیاه سفید) انتخاب مناسبی ودند . امروزه کاغذ های fiber glass و fiber semi-glass می توانند انتخاب های فوق العاده ای برای چاپ های تک رنگ باشند که توانایی بسیار مهم و جذاب آن ها امکان باز تولید رنگ های مشکی پر و بسیار غلیظ در چاپ های تک رنگ است.

About the author

مطالب مرتبط

cnc

چاپ ۴ بعدی در آینده ای نزدیک

در حالیکه هنوز مفهوم چاپ ۳ بعدی برای بسیاری از...

leyzer

نکاتی در مورد نگهداری از دستگاه لیزر

نکاتی در مورد نگهداری و حفاظت دستگاه لیزر: ۱-کپسول اتش...

cnc

اصول چاپ دیجیتال

برای انجام فرایند چاپ به روشی مطلوب ، دانستن و...

نظر خودتان را در این قسمت قرار دهید